Finnlinesin matkustaja-rahtilaivalla Saksaan

Finnlinesin lähtöselvitys Vuosaaren Hansaterminaalissa on avautunut hetki sitten, mutta sunnuntain alkuiltapäivän tunnelma on rauhallinen. Paikalla on itseni lisäksi kourallinen muita matkustajia. M/S Finnstarin lähtöaika on vasta klo 17, mutta sitä ennen on vielä paljon tehtävää: laivaan lastataan kymmeniä rekka-autoja, yksityismatkustajia henkilöautoineen, sekä tietysti jalkamatkustajat, jotka Finnlines kuljettaa terminaalilta laivaan kätevästi pienoisbusseilla. Meidät kyyditään aivan laivan viereen ja saamme matkatavaramme hissiin, joka vie matkustajat laivan kannelle 7 – voisiko olla helpompaa. Tässä vaiheessa en ole joutunut jonottamaan hetkeäkään.

Tervetuloa M/S Finnstarille!

Matkustajien sisääntuloaulassa on leppoisa tunnelma. Purseri Tomi Snellman ottaa matkustajat tottuneesti vastaan. Hän vastaa ystävällisesti matkustajien kysymyksiin ja ohjaa hyttejään etsivät matkustajat oikeaan suuntaan. -Monelta ruokailu alkaa, mihin aikaan saavumme Saksaan, milloin pääsemme saunaan…?

Snellman on työskennellyt Finnlinesilla vuodesta 1995 saakka. Laivan purseri on talouspuolen esimies, joka vastaa baarin, myymälän, keittiön ja hotellipuolen sujuvasta toiminnasta. Eli vähän kaikesta, mikä laivassa näkyy asiakkaalle.

Mikä saa kokeneen purserin motivoitumaan ja jaksamaan työssään?

”Matkustajien tyytyväisyys, sekä hyvät työkaverit, hän vastaa hetkeäkään miettimättä. Meillä on laivan henkilökunnassa todella hyvä työilmapiiri. Kaikki työskentelevät työnkuvasta riippumatta saman päämäärän eteen ja esimerkiksi päällystö syö messissä yhdessä muun henkilökunnan kanssa.”

Miten Finnlinesin Saksanlaivat ovat vuosien mittaan muuttuneet? 

”Alussa mentiin enemmän rahdin ehdoilla, nykyään myös matkustajia huomioidaan yhä enemmän, sillä laivan palvelutarjontaa on monipuolistettu: kesäkuukausina meillä on viihdetarjontaa, saunamme on remontoitu hiljattain ja ravintolapuolen tarjontaa monipuolistettu. Hyttisi on muuten valmis, pääset sinne heti…”

 

Ja se hytti!

Lux-luokan hyttini sijaitsee infoaulan vieressä keulassa kannella 7. Se on mukavan tilava ja pöydällä odottaa laivayhtiön tervehdys kuohuviineineen ja makeisineen. Koen oloni rentoutuneeksi ja tervetulleeksi. Lähtöön on vielä vajaa kaksi tuntia aikaa. Nyt on sopiva hetki ottaa päivänokoset mukavan pehmeässä parisängyssä iltapäivän auringon luodessa säteitään hytin kahdesta suuresta ikkunasta.

 

I`m sailing…

Herään laivan kevyeen keinahteluun. Se on saatu lastattua ja on puolisen tuntia etuajassa valmis aloittamaan 1142 km pitkän ja 29 tuntia kestävän matkansa Itämeren poikki kohti Saksan Travemundea. Päätän lähteä katsastamaan fiiliksiä laivan Bar & Bistro Navigareen kannelle 11.

Baarissa on innostunut tunnelma – viereinen lapsiperhe on tilannut drinkit ja nauttii lähdön tunnelmasta pianistin soittaessa hetkeen sopivaa musiikkia. Kenelläkään ei ole kiire minnekään. Yksi lukee kirjaa, toinen suunnittelee hieronta-ajan varausta ja kolmas suuntaa jo kohti laivan saunaa ja porealtaita. Laivan kaikki palvelut, infoa lukuun ottamatta on sijoitettu kannelle 11. Vielä on hetki aikaa katsella merelle ennen pävälliskattauksen alkamista klo 18.30.

Samaan aikaan henkilökunnan ruokailu- ja taukotilassa messissä on päivällinen katettu. Ruokailen tällä matkalla henkilökunnan kanssa, päästäkseni aistimaan laivaa heidän näkökulmastaan. Messissä on tarjolla lämpimien ruokien lisäksi laaja valikoima hedelmiä, teetä, kahvia jne – vuorokauden ympäri. Se on myös viihtyisä kohtaamispaikka, jossa vaihdetaan kuulumisia, luetaan päivän lehdet ja katsellaan TV:tä.

 

Aperol Spritz ilman alkoholia, kiitos!

Laiva suuntaa määrätietoisesti avomerelle ja nyt on sopiva hetki käydä jututtamassa Bar & Bistro Navigaren pääbaarimestaria Markusta. Hän on purseri Tomin tapaan työskennellyt merillä jo varsin pitkään;  Finnlinesilla 9 vuotta, josta viisi ja puoli vuotta M/S Finnstarilla. Markus vastaa laivan kahvilan, ravintolan ja baarin ylläpidosta ja tilauksista. Hänen alaisinaan työskentelee tarjoilijoita ja baarimikkoja. Talviaikaan on hiljaisempaa, mutta kesäsesonki näkyy ja kuuluu, kun reilun sadan matkustajan sijasta aluksessa onkin 400-500 matkustajaa. Tästä huolimatta yleistunnelma laivassa on viihtyisän rauhallinen.

Baarimestari pyrkii tietysti palvelemaan asiakkaita parhaalla mahdollisella tavalla, mutta saako hän työssään tilauksia, joita on hankala toteuttaa? 

 ”No, kerran tilattiin Aperol Spritz ilman alkoholia”, hän virnistää. (Aperol Spritzin ohje: Kaada lasiin 3 osaa Prosecco-kuohuviiniä, 1 osa Aperolia ja 1 osa soodaa. Lisää appelsiinisiivuja ja runsaasti jäitä. Toim. huom. Aperrol on italialainen aperitiivi, joka sisältää muun muassa appelsiinia, raparperia ja erilaisia yrttejä. Sen alkoholipitoisuus on noin 11 prosenttia).

Mikä työssäsi on parasta?

”Kun saamme asiakkaamme iloiseksi, se on paras mahdollinen palaute työstä. Meillä on täällä loistava yhteishenki, parempaa työyhteisöä ei olekaan”, hän toteaa lopuksi hymyillen.

 

Maailman kaunein auringonlasku

Loppupäivän vietän mukavasti kuntosalilla huhkien. Täältä avautuu ehkä Itämeren komeimmat kuntoilunäköalat. Urheilun jälkeen kelpaa testata laivan uusittua saunaosastoa porealtaineen.

Laiva lipuu tasaisesti tyynessä kesäillassa ja vedenpinta välkehtii upeissa väreissä. En ole kannella kameroineni yksin, sillä moni muukin yrittää tallentaa illan tunnelman. Aurinko laskee ja Kuu nousee muodostaen välkehtivän sillan veteen. Kello on jo paljon, mutten malttaisi lähteä nukkumaan.

 

Meripäivän tunnelmaa

Seuraava aamu on rento ja tuttuun tapaan kiireetön. Edessä on koko päivä merellä, sillä perille Saksaan saavutaan vasta illansuussa klo 21:30 paikallista aikaa. Hytin ikkunoista avautuu kesäaamun auringossa kimalteleva ulappa. Muita laivoja näkyy silloin tällöin, mutta maata ei näy. On aikaa antaa ajatusten tulla ja mennä, lukea kirjaa, piipahtaa aurinkokannella ja syödä pitkän kaavan mukaan. Aamiainen buffet-ravintolassa kannella 11 alkaa klo 9.30 ja jatkuu brunssin merkeissä aina klo 13 saakka. Suuntaan messiin nauttimaan kiireetöntä aamiaista.

Iltapäivällä matkustajia alkaa kertyä Bar & Bistroon lasillisen ääreen seurustelemaan ja nauttimaan laivan pianistin musiikista. On hyvä hetki hioa matkasuunnitelmia ja alkaa odottelemaan, milloin Saksan rantaviiva ilmestyy horisonttiin.

Olemme kulkeneet Itämeren poikki, sivunneet Suomen ja Viron rannikon, ohittaneet Gotlannin ja Etelä-Ruotsin, kunnes illansuussa saavumme yllättäen Travemunden edustalle – Saksan rannikolla ei ole esimerkiksi Turun tai Helsingin edustan kaltaista laajaa saaristoa. Satamaan johtaa kapea väylä, jota reunustaa idyllinen Keski-Eurooppalaista kulttuuria henkivä kylä.

Laiva tyhjenee matkustajista samaan aikaan, kun rahtia aletaan ajamaan ulos. Alkuyön tunteina siihen lastataan Suomeen kuljetettava rahti, sekä uudet matkustajat. Aamuyöllä klo 3.15 laiva on muutaman tunnin satamassaolon jälkeen jo valmis suuntamaan takaisin merelle ja kohti Suomea.  

 

Komentosilta ja yliperämies Harri

Paluumatkan meripäivänä käyn vierailulla komentosillalla. Sen koko ja tekniikan määrä on kunnioitusta herättävä. Tapaan sillalla Finnstarin yliperämies Harri Sepän. Hän vastaa laivan turvallisesta ja tasaisesta kulusta merellä. Kuljemme parhaillaan reilua 20 solmun nopeutta Gotlannin Etelä-kärjen edustalla. Seppä hienosäätää välillä nopeutta mm. meren syvyyden mukaan. ”Aloitin Finnlinesilla vuonna 2005 puolimatruusina, eli ”täkkärinä”, niin kuin laivalla sitä pestiä kutsutaan. Minulla oli jo pikku poikana kova halu päästä merelle. Opiskelin sitten merikapteeniksi ja päädyin lopulta tänne Finnlinesille”, Seppä kertoo katsellen hymyillen merelle. Hänestä aistii, että työ on mieleistä; ”Meri, laivat ja tämä työyhteisö on kokonaisuutena sellainen, että kyllä, olen unelma-ammatissani! Töihin on aina mukavaa lähteä.”

Keskustelemme Harrin kanssa myös Finnlinesin laivoista, niiden tekniikasta ja turvallisuudesta, sekä kesän viihdeohjelmasta. Jotain työyhteisön tiiviydestä kertoo sekin, että Seppä on hyvin perillä siitä, kuka artisti on milloinkin laivassa.
Messissä on jälleen päivällinen katettu. Jokaisella henkilökunnan jäsenellä on oma paikkansa ruokasalin pöydissä. Ensimmäisessä pöydässä ruokailee totuttuun tapaan päällystö.

Olen vaikuttunut henkilökunnan tiiviistä yhteishengestä. Täällä matkustaja on hyvissä ja turvallisissa käsissä. Matkaa on vielä jäljellä, mutta huomaan jo suunnittelevani kesälomamatkaa Eurooppaan Finnlinesin kyydissä.
Kesäilta alkaa hämärtyä. Aamulla saavumme Helsinkiin. Vielä on kuitenkin aikaa poiketa kannelle ihailemaan öistä merta. 

 

Faktaa:

  • Finnlines liikennöi Helsinki-Travemunde väliä kolmella star-luokan aluksellaan: M/S Finnmaid, Finnstar ja Finnlady
    päivittäin yksi lähtö Helsingin Vuosaaresta
  • 1142 – merimatkan pituus kilometreinä
  • 500 – laivojen maksimimatkustajämäärä
  • rahtimatkustajalaiva, jolla palvelut kuitenkin normaalin matkustajalaivan tapaan; baari, kahvila, buffet-ravintola, kesäkaudella viihdeohjelmaa, saunaosasto porealtaineen, hieroja
  • kesän viihdeohjelmalähdöt kaikilla kolmella aluksella jatkuvat 8.8. saakka: trubaduureja, duoja ja lasten- ja koko perheen esiintyjiä